Definieer uw doelgroep
De meest fundementale en cruciale stap voor uw verkoopsucces. U bent niet van plan om zaken te doen met iedereen. Als dit wel zo is, kun je een logische eerste fase benomen. Defineer de markten en klanten helder en specifiek demo-en geografisch.
Ken uw vragen
Een open deur die helaas duidelijk ingetrapt moet blijven worden. Voorbereiding voor elke verkoop gesprek bepaald het rendement. Verdiep je in de markt van je klanten en de specifieke business case, zorg dat je de juiste vragen stelt om de beste oplossing te kunnen bouwen voor de business case.
Bepaal uw propositie en salesmodel
Stel vast hoe u de doelgroepen online en offline bereikt en maak een acquisitieplan met een activiteiten matrix. Hier staan de procedures vemeld en verankert in processen en systemen die mensen met KPI’s kunnen uitvoeren op gezette tijden. Zowel de marketing, pre-sales, sales en after sales activiteiten komen hierin tot uiting. Van ouderwets coldcallen tot SEO- en email marketing worden in deze fase uitgewerkt. Het dagelijks, structureel en gestructueerd bezin zijn met nieuwe sales binnen je bestaande klanten en nieuwe sales bij nieuwe markten en klanten is de basis van een degelijk groei strategie in sales.
KERNWAARDEN
Zorg dat je meer doet dan de klant van je verwacht. Verwachtingen managen en zorgen dat je meer, sneller, beter levert dan afgesproken met de klant. Zo bouw je aan je reputatie en een lange termijn relatie. Verkopen eindigt niet bij de handtekening maar begint juist daar. Zorg dat je elke maand verifieerd of jou oplossing de gewenste rendementen brengt en denk mee over hoe je het verder kunt verbeteren. Dit garandeert je volgende sale ook weer. Mensen doen zaken met mensen, namelijk.